Lite gjennomtenkt navnevalg
Som tidligere elever ved Arna Gymnas har undertegnede fulgt prosessen rundt sammenslåingen av Arna Gymnas og Garnes Videregående skole med stor interesse. At det skolene skal sveises sammen nå er underlig nok. Ikke minst med tanke på at skolene samtidig skal gjennomgå det mye omtalte Kunnskapsløftet, men også fordi det mest tungtveiende argumentet for en sammenslåing var å spare en halv million kroner (BT 15.03.06). En slik sum burde være overkommelig for en fylkeskommune i verdens rikeste land. Nå skal likevel ikke dette innlegget dreie seg om en sammenslåing som for lengst er vedtatt og iverksatt, men om navnevalget for den nye samarbeidsskolen.
Med bakgrunn fra Arna Gymnas ønsket vi i utgangspunktet at den nye skolen skulle fortsette under samme navn, da navnet på en god måte uttrykker tilhørigheten til Arna. Samtidig synes vi at det beklagelig at gymnas-betegnelsen på død og liv skal fjernes fra skolevesenet. Ikke minst er det en tradisjonsrik betegnelse generelt, men har en meget spesiell tilknytning til Arna og Arna Gymnas. Da den tidligere realskolen ble til Arna Gymnas i 1965, var det et uttrykk for en stor og betydningsfull utvikling av bygdesamfunnet. På landsbasis var dette en del av en generell trend hvor universitetsstudier ble en reel mulighet for et bredere segment av folket. I denne sammenhengen var gymnasene som oppstod i denne perioden en viktig forutsetning for en mer inkluderende rekruttering til høyere utdanningsinstitusjoner.
Riktignok gikk man allerede på 70-tallet bort fra gymnas-betegnelsen, og oppsummerte utviklingen med å sette videregående skole som samlenavn på alle de tidligere gymnasene og yrkesskolene. Dette kom naturlignok som en konsekvens av at fagtilbudet vokste seg stort og kompleks, og at man i den sammenheng hadde behov for en fellesbetegnelse. En demokratisering og folkeliggjøring av skolevesenet kan man gjerne kalle det, og tildels førte det til en nødvendig likestilling mellom yrkesskolene og gymnasene. Med reform 94 ble likestillingen ført videre, og på mange viktige måter ble skolevesenet mer fleksibelt. Likefullt beholdt mange skoler gymnas-navnet, inkludert tidligere Arna Gymnas. Kanskje kan man si at dette videreførte kløften mellom de tradisjonelle allmennfaglige og de yrkesfaglige studieretningene, men vi vil hevde at dette først og fremst var viktig fordi det bekreftet skolenes historiske arv. Denne arven blir ikke mindre viktig av at man senere har reformert skolevesenet adskillige ganger. Arna Gymnas tilhører gymnas-tradisjonen til tross for reform 94, og opprettelsen av skolen er definitivt det viktigste i skolens historie. I lys av dette er det i det minste beklagelig at gymnas-betegnelsen forsvinner.
Når det er sagt, er vi de første til å innrømme at det ville vært unaturlig om den nye skolen skulle fått navnet Arna Gymnas. Tross alt er det jo snakk om en sammenslåing, ikke en overtakelse. I det minste var det slik det ble fremstilt da det først ble gjort kjent. At navnet nå viser seg å bli Garnes Videregående Skole er derfor unektelig litt pussig. Ikke bare gjelder dette avgjørelsen, men begrunnelsen er både pussig, tvilsom og tynn. Servert i BN 21. november fikk man begrunnelsen byrådet benyttet seg av, da de anbefalte Garnes Vgs som skolens nye navn på bakgrunn av at begge skolene har postadresse Garnes, samt at tomtene tidligere har tilhørt gårdene på Garnes.
Når det gjelder postadresseargumentet, så heter det for eksempel Åsane Gymnas, tiltross for at skolens postadresse er 5113 Tertnes. Tilsvarende, om alle skolene med postadresse Bergen skulle fått navnet Bergen Videregående Skole, sier det seg selv at en fort ville fått problemer. Derfor er det ikke til å nekte for at postadressen utgjør et tvilsomt argument, særlig siden det ikke er tradisjon for det. Mer problematisk blir det riktignok, da man på ingen måte kan si at skolens nedslagsfelt begrenser seg til Garnes. Tvertimot er skolens nedslagsfelt hele Arna, samt elever fra nabokommunene Vaksdal, Samnanger og Osterøy. At skolen derfor burde fått navnet Arna Videregående Skole er etter vår mening innlysende. Ikke bare ville det uttrykt den lokale tilhørigheten til Arna bydel, men det ville også gjort det lettere for potensielle elever utenfra å gjenkjenne skolen. Et slikt argument har utvilsomt en viss betydning, da en under fritt skolevalg nødvendigvis trenger å promotere skolens mange attraktive linjer, deriblant media & kommunikasjon og de ulike idrettslinjene.
Til slutt finner vi det merkelig at byrådet ikke har benyttet seg av muligheten til å la den nye skolen starte med blanke ark, i form av et nytt navn som ikke kan forbindes/tilegnes noen av de tidligere skolene. Dette synes vi er spesielt beklagelig, samt overraskende, da dette var en sammenslåing som ikke var ønsket verken av elever eller personale. At man derfor velger bort et samlende og inkluderende navn, og heller fortsetter med Garnes Videregående er en unødvendig provokasjon. Slik vi ser det kan det nesten stilles spørsmålstegn ved om det er en sammenslåing mellom to likestilte skoler. Uten å trekke noens kompetanse i tvil synes vi at det er påfallende at man velger en rektor og en assisterende rektor med bakgrunn fra Garnes Videregående skole, for så å runne av hele prosessen med å kalle det nye prosjektet Garnes Videregående skole.
Stein-Ivar Lothe Eide og Martin Larsen Hirth
Arna Gymnas 2000-2003
Som tidligere elever ved Arna Gymnas har undertegnede fulgt prosessen rundt sammenslåingen av Arna Gymnas og Garnes Videregående skole med stor interesse. At det skolene skal sveises sammen nå er underlig nok. Ikke minst med tanke på at skolene samtidig skal gjennomgå det mye omtalte Kunnskapsløftet, men også fordi det mest tungtveiende argumentet for en sammenslåing var å spare en halv million kroner (BT 15.03.06). En slik sum burde være overkommelig for en fylkeskommune i verdens rikeste land. Nå skal likevel ikke dette innlegget dreie seg om en sammenslåing som for lengst er vedtatt og iverksatt, men om navnevalget for den nye samarbeidsskolen.
Med bakgrunn fra Arna Gymnas ønsket vi i utgangspunktet at den nye skolen skulle fortsette under samme navn, da navnet på en god måte uttrykker tilhørigheten til Arna. Samtidig synes vi at det beklagelig at gymnas-betegnelsen på død og liv skal fjernes fra skolevesenet. Ikke minst er det en tradisjonsrik betegnelse generelt, men har en meget spesiell tilknytning til Arna og Arna Gymnas. Da den tidligere realskolen ble til Arna Gymnas i 1965, var det et uttrykk for en stor og betydningsfull utvikling av bygdesamfunnet. På landsbasis var dette en del av en generell trend hvor universitetsstudier ble en reel mulighet for et bredere segment av folket. I denne sammenhengen var gymnasene som oppstod i denne perioden en viktig forutsetning for en mer inkluderende rekruttering til høyere utdanningsinstitusjoner.
Riktignok gikk man allerede på 70-tallet bort fra gymnas-betegnelsen, og oppsummerte utviklingen med å sette videregående skole som samlenavn på alle de tidligere gymnasene og yrkesskolene. Dette kom naturlignok som en konsekvens av at fagtilbudet vokste seg stort og kompleks, og at man i den sammenheng hadde behov for en fellesbetegnelse. En demokratisering og folkeliggjøring av skolevesenet kan man gjerne kalle det, og tildels førte det til en nødvendig likestilling mellom yrkesskolene og gymnasene. Med reform 94 ble likestillingen ført videre, og på mange viktige måter ble skolevesenet mer fleksibelt. Likefullt beholdt mange skoler gymnas-navnet, inkludert tidligere Arna Gymnas. Kanskje kan man si at dette videreførte kløften mellom de tradisjonelle allmennfaglige og de yrkesfaglige studieretningene, men vi vil hevde at dette først og fremst var viktig fordi det bekreftet skolenes historiske arv. Denne arven blir ikke mindre viktig av at man senere har reformert skolevesenet adskillige ganger. Arna Gymnas tilhører gymnas-tradisjonen til tross for reform 94, og opprettelsen av skolen er definitivt det viktigste i skolens historie. I lys av dette er det i det minste beklagelig at gymnas-betegnelsen forsvinner.
Når det er sagt, er vi de første til å innrømme at det ville vært unaturlig om den nye skolen skulle fått navnet Arna Gymnas. Tross alt er det jo snakk om en sammenslåing, ikke en overtakelse. I det minste var det slik det ble fremstilt da det først ble gjort kjent. At navnet nå viser seg å bli Garnes Videregående Skole er derfor unektelig litt pussig. Ikke bare gjelder dette avgjørelsen, men begrunnelsen er både pussig, tvilsom og tynn. Servert i BN 21. november fikk man begrunnelsen byrådet benyttet seg av, da de anbefalte Garnes Vgs som skolens nye navn på bakgrunn av at begge skolene har postadresse Garnes, samt at tomtene tidligere har tilhørt gårdene på Garnes.
Når det gjelder postadresseargumentet, så heter det for eksempel Åsane Gymnas, tiltross for at skolens postadresse er 5113 Tertnes. Tilsvarende, om alle skolene med postadresse Bergen skulle fått navnet Bergen Videregående Skole, sier det seg selv at en fort ville fått problemer. Derfor er det ikke til å nekte for at postadressen utgjør et tvilsomt argument, særlig siden det ikke er tradisjon for det. Mer problematisk blir det riktignok, da man på ingen måte kan si at skolens nedslagsfelt begrenser seg til Garnes. Tvertimot er skolens nedslagsfelt hele Arna, samt elever fra nabokommunene Vaksdal, Samnanger og Osterøy. At skolen derfor burde fått navnet Arna Videregående Skole er etter vår mening innlysende. Ikke bare ville det uttrykt den lokale tilhørigheten til Arna bydel, men det ville også gjort det lettere for potensielle elever utenfra å gjenkjenne skolen. Et slikt argument har utvilsomt en viss betydning, da en under fritt skolevalg nødvendigvis trenger å promotere skolens mange attraktive linjer, deriblant media & kommunikasjon og de ulike idrettslinjene.
Til slutt finner vi det merkelig at byrådet ikke har benyttet seg av muligheten til å la den nye skolen starte med blanke ark, i form av et nytt navn som ikke kan forbindes/tilegnes noen av de tidligere skolene. Dette synes vi er spesielt beklagelig, samt overraskende, da dette var en sammenslåing som ikke var ønsket verken av elever eller personale. At man derfor velger bort et samlende og inkluderende navn, og heller fortsetter med Garnes Videregående er en unødvendig provokasjon. Slik vi ser det kan det nesten stilles spørsmålstegn ved om det er en sammenslåing mellom to likestilte skoler. Uten å trekke noens kompetanse i tvil synes vi at det er påfallende at man velger en rektor og en assisterende rektor med bakgrunn fra Garnes Videregående skole, for så å runne av hele prosessen med å kalle det nye prosjektet Garnes Videregående skole.
Stein-Ivar Lothe Eide og Martin Larsen Hirth
Arna Gymnas 2000-2003
2 Comments:
Heisann! må jo berre få kommentere litt her. Flotte greier med bra argumentasjon. Får håpe det kjem på trykk no då. Men det gjer det vel for vi har jo tradisjon for å få våre innlegg på trykk.
Glede meg til å sjå om det kjem eit oppfølgerinnlegg.
Håper på et bra oppfølgerinlegg. Meget bra avslutning. Føler du fikk frem Arna Akademiske Elite sine synspunkter på en god måte. Mye historie, men en utmerket stigningsprosess mot slutten.
Post a Comment
<< Home